Monday, September 19, 2016

Bersalin anak kedua.

Bersalin anak kedua. dimana kakaknya baru berusia 2tahun 1 bulan, menanti kelahiran adiknya pula. dan aku, mengandung kali ini dugaannya batuk yg teramat menyeksakan.

Siap pergi berurut, kedua2 tukang urut bagitahu yg baby dah turun, kurang seminggu lagi nak keluar. I was like; pergh! mau tak cuak beb. dah la aku ni PJJ (Read: Perkahwinan Jarak Jauh). aku di Sabak Bernam, husband kat Johor Bahru. Dan disebabkan dah tak larat nk bwk badan plus menjaga si kakak seorg diri kat poli ni, so aku decide nak amek 2weeks earlier than due date utk mula cuti bersalin. dan 3 bulan plus 1 month Cuti Tanpa Gaji as an excuse because of Ramadhan, takut penat nak urus anak sorg2 time bulan puasa tu kan (pastu jenuh nak ganti balik gaji sebulan tu. wahaha)

2minggu bercuti bersalin, takde tanda lagi. until this 1 early Saturday morning, blood show sudah mariii which is sama tanda dgn kakak sulung dulu. tapi xpe, husband finally balik juga ke Johor on that early Sunday Morning, takut2 Sabtu malam tu bersalin, sadly nope. huhu.

 Jangan tanyalah ape yg aku dah buat utk memudahkn bersalin. VCO? Exercise? minum air basuhan rambut after shower sambil selawat? u just name it baby. haha. tapi Takdir Allah mengatasi segala2nya.

Isnin pun menjelma. Isnin pagi aku siap boleh reply whatsapp officemate yg berminat nak beli stroller budak. planning to let go my daughter's stroller sebab jarang gila guna. bulky je lebih nasib baik kuarters aku duduk ni luas. hehe

dan menginjak ke jam 12tengahari, aku dah mula rasa sakit2 kt perut. mcm contraction. ade la once in 30minutes. mommaa sakit.

tanya mak mertua, dia pun x berapa nk pasti. tp aku count je la guna Apps Contraction Timer ke ape namanya tah. tp mmg berjasa sungguh.

dah makin kerap. every 10-15minutes dah kekerapan contraction tu. siap whatsapp one of my officemate to double confirm. dia suruh ke hospital terus katanya.

dan bergegas aku beritahu mak mertua.

"Mak, sakitlah. Dah tak tahan rasanya ni. Boleh la siap2 ke Hospital skrg."

kataku sambil muka dah kerut2 tahan sakit.

Mak mertua tersayang terus capai beg baju aku dan buat last checkup mana perlu mana tak. Terima kasih mak *tears*

Yang kakak Aulia' aku sempat salam ke cium kot. Then segalanya aku serahkan kpd Allah moga anak kesayangan sulung aku tu pandai bawa diri among aunties and uncles dia.

Ayah mertua yg drive kereta ke Hospital Serdang. aku dok depan. pulun makan kurma n minum air suam sebab aku tahu once dah masuk Labor Room kang haram nak dibaginya kita makan.

Time ni selamba lagi tak call husband. Walau dalam hati dah meronta nak sangat call. So lesson learnt, for next birth (wow! I can't imagine I can write this when there's a 6months baby beside me sleeping. lol) utk next birth, definitely I'm gonna call my husband no matter where he is.

Ok dah sampai Hospital, check Opening berapa. dah 4 or 5cm I guess. Dalam hati terdetik;

'Wahhhh bahagianyaaa dah bukak banyak. Hoping for the smooth delivery after this'

yang tak leh bla nye, doctor yg check and rasa ni boleh pulak kata;

"hey, I can't feel head la. something but not head"

weiiii aku dah cuak kottt. sepanjang checkul Alhamdulillah kepala baby dah turun da kot walau nurse kerap kata belum engage.

"eh you ni, ini kepala baby la. u jgn bukan2"

tegur doctor 2nd kpd doctor 1st. Syukur Ya Allah! aku dgn sakitnya ni jgn buat aku gabra bole tak? lol.

sakit contraction makin sakit. dorg psg belt tu nk monitor heartbeat baby. ok la, aku layankan aje sakit contraction tu sambil tak putus2 ingt nama Allah. Hanya itu je penguat hati beb.

Tak lama tu, tetiba dengar bunyi:

"Splusssshhhhhhh"

What the heck is that??? (asking myself). aku pun jeritlah;

"Doctor, nurse, rasenye air ketuban saya dah pecah!!"

Jeritku dari sebalik tabir.

Bergegas doktor yg check tadi jenguk.

"Oh, puan dah pecah air ketuban ni. Kene ke Labor Room lah nampak gaya"

Salin baju lebih kurang. then terus aku ditolak ke Labor Room. air ketuban tak habis keluar lagi weh. anak 1st dulu doctor yg pecahkan. anak 1st aku dulu 9jam kot tunggu kt Labor Room nak keluar. waaa hoping for the shorter period for this 2nd one.

Sekilas aku usha tgk mana mak mertua aku kt ruang menunggu tadi. dan aku dah pesan kt nurse utk inform my mom yg aku akan ke Labor Room.

Jauh dalam hati, alahai husband pukul berapa lah sampai ni. Mau 3jam dari JB. xpelah Allah kan ada. InsyaAllah everything is gonna be alright.

Dah masuk LR, baring. mengiring kiri. tahan contraction yg teramat (huwaaaaa). ingat Allah byk2 Ain. ingat Allahhhh.

mula2 heartbeat baby cantik. tak lama tu, mcm x dgr. terus panggil Pakar dan dia suruh MO ke HO situ tah utk amek internal reading heartbeat baby.

korang faham tak ape maksud internal tu and kat mana alat tu dimasukkan to make it more accurate? yeah definitely from down under. maka Redho lah aku as long as my little one is perfectly monitored.

sakit contraction. makin sakit. makin tak tertanggung. tapi xpe, Allah menguji hambaNya sesuai dgn kemampuan mereka.

Ditakdirkan, sister yg sambut baby tu dia godek2 sikit then dia suruh aku try push. aku pun push la ikut arahan dia. praktikal takkan sama dgn what you've watched in Youtube babe. In reality, frankly to say, I just rely on them to do whatever I need to do.

and Alhamdulillah with several pushes, dengarlah suara baby. huwaaaaa. baby nangis bikin mama pun nak nangis lah. huhuhu. It's a girl! and I also memang dah ready mind set that this one is a girl, ade geng ngn kakak dia nanti. hehe.

The time of birth? about 7.20pm, several minutes before Maghrib. and not long after, her dad arrived.

oh forgot to say, my placenta or uri quite difficult to take off. risau takut ade tertinggal kt dalam. infection or any other thing can happened. siap Pakar dtg ok utk scan tgk ade lg ke kt dalam. Siap aku sedut Enthonox ok. High gila pastu. hahaha. hampeh tol. everything's turned fine not long after.

penat weh bersalin. aku haus n lapar nak mampus pastu.

naik ward kene tolak guna katil tu. kalau kt Hospital kajang my 1st child dlu tolak pakai wheelchair je. tehehe.

malamnya husband temanlah. dah lewat sgt. I bet dia pun penat gila kot drive dari JB tu. plus I got no one to teman on that night. no other patient in the room of four tu. and I got fever jugak masa labor so antibiotic on la for 3 days at hospital.

pengalaman yg sgt mdebarkan! sementelah aku x diuji dgn alahan time mengandung, cabaran dtg masa bersalin la pulak. hehe. semuanya kuasa Allah.  Allahu'alam 😙

by the way, the details of my second daughter is as follows;

Name: Izzah binti Mohamad Fahmi.
Maksud nama: Kekuatan, kemuliaan. husband yg bagi nama ni. I really got no idea. hehe.
DOB: 21.03.2016
POB: Hospital Serdang
Time: 7.20pm lebih kurang.
Weight: 3.1kg
Normal. Alhamdulillah.

3 comments:

Unknown said...

ya Allah..lama tak datang ejnguk sini. Selamat naik pangkat. Hee...

Ain bintu Amir said...

thank you. saya pun lama dah x ke blog ni. got no time to do. hehehe

nohas said...

Alhamdulillah..tahniah for the second baby..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...