Wednesday, December 27, 2017

Tips Membeli Rumah Pertama - Part 1

Assalamualaikum & have a good day to everyone!

So dikesempatan ini, aku nak share steps and tips membeli rumah buat pertama kali. Dah 7 tahun kerja baru Allah ilhamkan untuk aku beli rumah. sobs. so aku faham sangat kalau orang cakap tak ready nak beli rumah, better beli kereta dulu and so on. Yeah you're right with every inches of reasons or excuses you guys have.

Elakkan membebel (walaupun kadang2 akan terlajak), so kita straight to the point. semua tips ni applied kat aku ya, so sebenarnya ada trillions ways to buy home (go google it), but I will share some and based on my little experience T-T

STEP 1 : Go google SKIM PINJAMAN PERUMAHAN (if any)

Dah namapun google. so kena google la. sebab risau blog entry yang lama tak updated latest info. macam sekarang pun ada PRIMA, Rumah Selangor, etc. ini semua penting supaya uols semua tak terlepas peluang-peluang yang ada especially untuk 1st time home buyer. gunakan semua peluang yang ada.

Yang mengancam cthnya: Skim Mydeposit, govt akan cover bayaran Deposit bagi pembeli rumah utk 1st time, ada T&C (ada nilai maksimum harga rumah yg covered, gaji pembeli, sebelum sign S&P, tak boleh pindah milik rumah dalam masa 10 tahun dll).

Sape nak bagi weii. so go grab it!

You guys can go to PKNS also (in Selangor area), and survey all those houses offered. Frankly to say; aku tak mampu nak beli rumah PKNS, mahal sangat T-T and out of my budget! even though they say gaji naik tiap2 tahun but sorry i can't afford it. so kena la cari sendiri. huhu T-T

STEP 2: RUMAH LELONG

Frankly to say, aku tak go for Rumah Lelong sebab dah terjumpa rumah and contact agent direct. Rumah lelong ni step dia aku stop kat dapatkan report CCRIS dari BNM (Bank Negara Malaysia) via email je.

Firstly, aku memang ada add fb seorang taiko rumah lelong; FB: Ija Syariza. (real name: Syariza Abdul Latif

Next step; aku whatsapp dia minta carikan rumah area Kuala Selangor, nak guna loan apa, jenis rumah ( teres 1 tingkat/2 tgkt etc), siapa yang nak duduk.

So aku kena sediakan salinan slip gaji and CCRIS report. stop sampai step ni je sebab yg dinyatakan di atas (dah jumpa rumah time cari sendiri dgn husband & anak2) so Rumah lelong pun ada pros and cons dia. kaji, fahami, dalami then buatlah pilihan yang terbaik.

STEP 3: LOKASI RUMAH

Macam aku, mula2 cari rumah kt Kuala Selangor since dekat dengan town etc (Tesco, Masjid, Pizza, KFC, Dominos- ni dah kenapa semua makanan ni.haha)

Tapi harga rumah boleh bikin menangis, cth: Oct 2017, the cheapest new house price at Kuala Selangor is RM 270,000 with 18x60 sqft if I'm not mistaken. compared with the house at Tanjung Karang RM288,114 with 21.5x75 sqft (don't ask me why 21.5. haha), so nampak tak comparison dia cane? compare the price with the area of house. facilities bak kata my husband; still kena pergi ke mana2 tu using cars ;D so InsyaAllah after survey beberapa taman kat Tanjung Karang, this is the best deals that we got.

FYI, rumah ni dah siap dibina, so tinggal nak setelkan loan dan InsyaAllah akan dapat kunci. loan govt so expected maximum 6 months for all process to settled. takpe kita menabung dulu sebelum kena potong gaji monthly, tak campur cost travel minyak and mileage kereta for services pulak. hahaha. May Allah eases all of us. amin.

Next Part nanti aku story camane aku deal dgn agent rumah pulak. nak sambung kerja pulak ni. huhu. (booking rumah, byr down payment, deal dgn lawyer pemaju & lawyer LPPSA-ejen carikan ni, also aku ade gak try nak cari lawyer sendiri. haha. bakal shared jugak about legal fees, remit duti setem etc. ok InsyaAllah will be continued soon).

2 comments:

nohas said...

bagus ada MyDeposit...bank & pemaju kdg2 offer free S&P fee..

Ain bintu Amir said...

nohas: ya betul. S&P fee free tapi legal fee kadang2 masih charge lagi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...