Saturday, May 19, 2012

bertaubat sebelum terlambat?


Seperti mana yang telah diceritakan oleh 'Ubaidullah bin Mu'adz Al 'Anbari telah menceritakan kepada kami bapakku telah menceritakan kepada kami Abu Yunus dari Simak dia berkata;

An Nu'man bin Basyir berkhuthbah, maka dia berkata;

Sesungguhnya kegembiraan Allah kerana taubat hamba-Nya melebihi kegembiraan salah seorang dari kalian yang pada suatu ketika membawa bekalan dan minuman di atas unta lalu berjalan di padang pasir yang luas. kemudian dia beristirehat sejenak dan tidur di bawah pohon. Tiba-tiba untanya lepas, dia pun mencarinya di bukit, namun dia tidak melihat apa-apa, kemudian ia mencari lagi di bukit yang lain, namun juga tidak melihatnya, ia pun naik lagi di bukitan yang lain, tapi tetap tidak menemui untanya juga. Akhirnya dia kembali ke tempat istirahatnya. Tatkala dia sedang duduk, tiba-tiba untanya datang kepadanya seraya menyerahkan tali ikatannya ke tangannya. Kegembiraan Allah dengan taubat dari seorang hambanya melebihi kegembiraan orang ini ketika dia mendapatkan untanya kembali dalam keadaan seperti sedia kala.” (HR. Muslim)

Subhanallah..taken from my friend's facebook. Rase terketuk tak dengan Hadith ni? Aku sampai naik goosebumps time bace for the first time dulu..

Kalau tengok fenomena sekarang, especially public figure macam artis, ramai dah kembali ke pangkal jalan; Irma Hasmie, Wardina, Yatt, Farah OIAM tu..dan ramai lagi..

Teringat pernah borak dengan mak dulu...

"Mak, mati tu bile2 je dia sampai kan? Ni Din Beramboi yang selama ni along dengar kat Era, tetibe meninggal pulak. tak sangka"

"Ha r"

"Ape yang kite boleh buat sekarang eh? Bersedia je la ye?"

"Yup" balas emak.

Di mana kita sekarang? Tepuk dada, tanya iman..Wallahu'alam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...