Monday, February 21, 2011

Daging salai masak lemak cili api...

Assalamualaikum sumeee... sume sehat? ape? demam? seseme? ciannyyee.. jgn lupe makan ubat eh.

hahaha ape la aku merepek ni. bajet ade orang bace la kan. hahah *munta darah*

ok2, so back to reality, ape yg buat aku heppy sgt2 ni sebab da siapkan sesi Penggubalan soalan exam utk student. weeeeeee~ feels like flying in the air bebeh! i loike~

actually kitorang penggubal diberi masa sebulan. tapi disebabkan perangai bertangguh yg takle bla sikit punye mendalam dalam jiwa gua ni, so da last2 minit baru siap. hehe. takpela bebeh janji siap. kan kan? ^_^

rase nak jerit tau time da siapkan malam tadi. hee. pastu takde keje g kaco org plak da siap wat soalan tu. hehe. naseb bek org tu on je. hahahaha *gedik lagi. omaigod*

pastukan, da serabut gile kepala semalam, g kaco kak Lyn plak.

"Kak Lyn, kite tak kire, minggu ni kite nak balik umah, nak merayau puas2. kite da penat otak mengadap soalan bagai ni. huwaaa"

tu je la. haish apela aku melalut ni weh cam xde isu len lak nak cite. *tp memang takde pon kot. huhu*

Serius nak share tapi ape ye? oooo ok2 got it!

semalam teman kak Lyn masak. kire aku pembantu chef la (kt rumah pon keje ni gak. bile la btul2 bertauliah nk masak by my own ni. hue2) so semalam wat daging salai masak lemak. nyummy2! serius sedap! *perhatian: kak lin masak ok, gua tolong2 je so takde isu masuk lif tekan sendiri di sini hokeyy*

so nak saya ajar? moh kite! :D

Bahan2:

a) daging dah salai (yg ni semalam kepit & panggang je atas dapur gas tu. make sure tak panggang lame sgt, biar ade jus nanti die serap masok dalam kuah nanti)
b) serai (cambiase la tumbuk before campak dalam kuali kan)
c) Cili merah se (satu)
d) Santan. (da kate masak lemak..hehe)
e) perahan limau nipis / kasturi (tp aku cam xbiase ngn ni as my mum tak penah include ni. ikut selera tekak masing2 ok!)
e) Bahan2 nak tumbuk gua include bwh ni la eh:

1. Tumbuk :

Bawang putih
Bawang merah
Kunyit hidup
Ikan bilis (alamak, mebi ade kot ni..lupe plak)
Cili api kampung (ni kalo tak nak kasik die meluncek korang kene bubuh garam sekali dalam lesung tu, credits to kak Lyn for the petua :)

erm ni je kot, kalo ade missing or korang nak suggest sangat2 dialu2kan tau . lurve it! ;)
2. pastu kite da masok ke sesi memasak:

3. Tumis la sume2 yg da ditumbuk tadi..

4. Pastu masukkan perahan limau tadi. kuantiti ikut sukati. hee

5. Pastu masukkn serai & cili tu taw.

6. Masukkan santan. Tah aku baru 1st time kot wat . haha. salu kt umh tgk je mak wat. hee..

7. Pastu masukkan daging yg da salai / panggang tadi. Jangan lupe potong slice tau. takkan nak masuk sebeban dalam tu? hahahaha

8. Then rase la, kalo kurg rase, tambah garam.. terlebih air limau tu tambah gula nak neutralize. ala korang pakar da kan..ngeh3 :D

9. Pastu tunggula santan tu pekat. Mcm semalam pakai santan kotak je. Kalo ngn mak, mak suke santan parut. aku plak mak masak ape sume aku suke. heee senang kan dapat anak macam saya ni? *and of course memasak pon saya suke.. haha*

10. Eh da la kot, jangan bia lame sgt nanti kering kang tak best plak. tu je la kot. tutup api, senduk nasi then makan! huwaaa nikmat siot makan panas2~ weheeee ^_^


ok2, ni ade link yg cambest. Otai kot ni. tadi saje gugel : [click here]

dah la kot. banyak da saya menaip ni. hee *cam innocent gile gune perkataan saya. haha*

p/s: next entry mebi sal piza. da lame tak wat ni. ade orang tu petik soh kite wat. hehe ^_^ tunggu ek.

3 comments:

diLa said...

weyh seb bek aku baru pas lunch bace entry ko ni. haha..

jap,ayat ko.."ape? demam? seseme? ciannyyee.. jgn lupe makan ubat eh."
aku bace gelak2, rase nk elmpang jek okeyh!;p

Unknown said...

letak asam keping....
wei...lapo lak...
ape niiii???

Ain bintu Amir said...

dila:
hahahhahaha =D tu dialog aku ngn student td. wakaka saje tnye dorg pekaba masing2 :P hihihi
tp ak takde la nk gedik ngn student. wekkk tak kose :P

she-G:
ah ha, tu la yg ni kite gnti ngn perah limau. tp mungkin asam keping lg sinonim ngn tekak org melayu.. thanx for de suggestion! :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...