Saturday, November 12, 2011

Bila.. [episod 1]


Bila jiwa kacau risau tentang masa depan,
Bila hati sesak dengan karenah manusia yang tidak memahami,
Bila jiwa sukar berlapang dada,
Bila hati disempitkan dengan sangkaan buruk terhadap saudara lain,
Bila hati sentiasa ingin marah,
Bila hati mula berjinak dengan nafsu yang Allah tidak redha.

Hati itu bukan hati aku lagi..

Heal my heart ya Allah..

Bless me with a new heart..

- Article taken from: iluvislam.com



Ulasan dari aku, hamba Allah yg lemah:

sape tak risau tentang future kan? aku sendiri pon kadang2 terfikir gak. dari zaman sekolah lagi aku da pikir..nanti besar agak2 aku jadi ape? aku..err..cane ngn family aku sndiri nnti? hhe gatai. dan mcm2 lagi..tapi kite takde plak nk fikir sesuatu yg pasti..iaitu mati kan?

kadang2 kite rase org sekeliling tak memahami. kite cakap, mule2 je org tu dgr. pastu tak lame dr gaya respon pon da mcm taknk dgr. kite assume die tak memahami kite. susah, last2 simpan sndiri je probs, xpon cite ngn mbr2 rapat je. senang. tapi kite lupe padaNya. die yg Maha Mengetahui..

sukar berlapang dada..sikit2 nak emo, sikit2 nak sensitif. nyampah gak aku ngn perangai sndiri ni. rase nk pok diri sndiri. bole? tapi nk wat camne, da hati aku camni. tapi sebenarnye org tegur so that kite takkan ulang mende yg same, n stop nagging, whining. kannn???

bersangka buruk..kadang2 mulut mmg jage, aku rase makin lame hidup, makin pandai dalam berkata, tapi dalam hati..kadang2 terngumpat gak. hehe. aku salu hope org yg aku ckp dlm ati at dat particular moment jgn ade 6th sense utk read other's people mind. bahye woooo! so, dari kata2 pon kite dah bole tau ape tersirat tersurat seseorang tu nak kate kan. so, behave adalah cara terbaik. (nasihat sgt2 kt diri aku sendiri ha)

sentiasa ingin marah..huuuuu aku rase aku sgt fragile. nak2 kalo berkait ngn hal keje. dari awal sampai skrg, aku sentiasa tanamkan rasa ikhlas dlm diri. naturally, i am a very happy-go-lucky girl. tak caye g tanye mbr2 rapat aku, though initially people will assume that aku ni sombong sbb aku kurang senyum. tp once dah kenal, aku leh sembang tak hengat punye. bace blog pon dah leh tau en (haha gile promot. eeee tamaluh). tapi bile masok bab keje, i was like: eeeeeee nape aku kene wat mende ni????? WHY ME??? tibe2 aku rase keje ofis dulu lagi best. tapi tabaik kan perasaan cmni? huhu..Ya Allah, ampunilah hambaMu ini..

Bila hati mula berjinak dengan nafsu yang Allah tidak redha. erm aku paling takut yg ini. Ya Allah, peliharalah aku, & semua umat Islam dari terjebak dgn yg ini..kalau terlalai, korang tegur2 la aku..penah dgr kan: sekuat2 iman adalah menegur mgunakan lisan, pastu anggota badan, dan serendah2 iman bile kite tegur dalam hati..Wallahu'alam..

..to be continue

2 comments:

Siti Nursyahidah Mohamad Khalil said...

Jika kita melihat seseorang itu seperti diri kita sendiri, pasti kita tidak akan sampai hati untuk berbuat sesuatu yang buruk ke atasnya. Bersangka baik terhadapnya and If we apply this to our life, InsyaAllah kita mampu bersikap positif setiap masa.


You can do it!

Ain bintu Amir said...

thanx syidah~ i will always remember dat. treat others the way we want to be treated rite :)

positive thinking is always the best remedy ever~ =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...