Monday, July 4, 2011

rumah manis rumah.


dan sebenarnya..aku rindu..

eh2, ha ni la penangan kalo menaip time weng ha. sebenarnya mata ni da ngantuk tahap gaban. tapi takpe la meh sembang sumbing sket.

rumah. lol. sape taknak beli umah kan? investment yg sangat menguntungkan kalo ko xduduk pon kat umah tu. kalo difikir2kan:
- harga rumah makin meningkat tahun demi tahun.
- harga kereta? seriously menurun ngn mendadak, kalo gune fully takpe, baru berbaloi namenye. tapi banyak makan duit; maintenance minyak itam bagai nak2 kalo jenis travel jauh mcm aku. dan jugak, kereta kene renew insurans every year. mau 1k gak la utk aku yg gune viva ni. heh

- ape lagi ye yg leh jadi aset? hurm tu je la kot so far yg ade dalam benak kepala aku ni.

Faktor2 orang nak beli umah? Ade banyak la actually yg watkan orang nak beli umah en. antara yg aku leh agak:

1. Dah sampai masa, or kewangan dah menjamin die leh wat loan bank bagai. logik la en, ko ade ke simpanan cecah angka rm130,000 at least utk satu rumah teres setingkat? nk duit lump sum mmg tak ah. Bagi govt servant mungkin xde masalah as long as ko dah sah perkhidmatan, time tu mmg sukati mak apak je la nk wat loan. tp mmg kne pikir masak2 ah en.

2. tempat tu strategik. means utk long term pon ok gak. ini applied for those yg biase deal ngn urusan jual beli n ade ilmu gak pasal tanah semua, so dorang dah leh forecast la senang cite kawasan mane yg agak2 ideal en utk diduduki mahupun disewa.

ini memang mantop! tinggi dan kosong. i loike~ :)

ok la, aku rase bosan lak cite hal ni. Jom kite beralih ke ciri2 rumah yang orang nak, or more precisely yang berkenan di mata aku la:

1. tempat tu mesti senang akses ngn kedai runcit at least. kalo ade mall lagi mantop ahh :D

2.kalo aku, aku tak suke rumah yg depan pon ade rumah gak. ahh rimas2. mcm umah parents kat sepang, Alhamdulillah lokasi rumah bdepan ngan jalan besar. so even ko ade kete 3,4 bijik pon xkesah la, no probs in term of parking space :)

3. kedudukan matahari katne. maybe panas siang lagi elok dari panas petang da nak ke malam en. tapi ni terpulang la kat individu pon ha. huhu

4. arah kiblat. ade certain people sangat particular hal ni. aku? taktau la cane.

5. depan umah mesti clear taknak ade pili bomba la apela bagai..hoho


tapi bagi aku, ak nak umah yg spacious. heh. senang cite bab interior design kene tiptop ah. aku memang nak pasang cermin besar gedabak bagi umah nampak luas,
pastu pasang langsir tggi2, byk sket makan dwet langsir tp lantak la jnji puas :P

ok, time to sleep. semoga malam ni mimpi indah nan damai dalam teratak pilihan masing2. haha.

4 comments:

Unknown said...

masa muda2 ni la ain nak save duit pasal rumah...alhamdulillah tak terlibat mana dengan kegilaan keta.dulu bel kete seken jeee...janji ok elok dan memam pakai sepakai pakainya la..die la van mini..die lah lori...hahaha..sian itu kenari...
skrg dah abes bayar..wuhuuuu..
saya beli tanah...buat rumah lagi jimat dari beli siap..cuma yerla..proses dan cengkadaknya sangat la lameeeeee...

waNiEsYa said...

tula kan ain...nak beli umah gak...tapi klau umah sendiri nak umah bawah...taknak kondo2 apartment2 ni...tapi kl mna nak cari umah bawah senang2 kan...hmm..lagi pun beli umah bawah tu bukan brani nak duduk lagi time bujang2 ni...takuwtt..rasa cam org duk tgk nak masuk umah...duk umah tingkat2 ni secured sikit rasa...sebab ramai org kiri kanan atas bawah..hhheee

diLa said...

wah ko! buat aku nk berangan plak la ni. :p

Ain bintu Amir said...

she-G:
waaaa gud2!! same apply to me gak. kalo bole nak gune je viva ni sampai bile2 :D tp lame lg nk abes byr, wat 9thn, lg 6thn nak setel. tapi my dad soh tuka sbb viva tak kuat katenye. huhu. waaa beli tanah tu. lagi jimat ye kalo nak wat umh ats tu? ni yg nak kaji ni. hehe :)

wani:
yupsieeee...! KL is so seram kalo dok umah tanah, tp for sure sgt mahal gak kan. just avoid buying home at hill's area la. mcm2 hal da tanah runtuh bagai. huhu~

dila:
yah! motif tercapai! hahahha =D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...