Sunday, June 26, 2011

pembebelan 2.0


Salam.

Terlalu banyak input yang aku dapat hasil daripada taklimat kursus induksi yang aku tengah undergo skang ni. n belum habis lagi pon actually. tapi ape yang dapat aku rumuskan so far:

1. nak jadi pendidik bukan sesenang yang orang anggapkan.


dulu time sekolah kite tengok cam best kan jadi cikgu? n time dah masuk univ cam senang je tengok lecturer nye keje. dah la flexible time. kat cni nak share sikit bab skim:

Cikgu: DG
Pensyarah politeknik: DH
Pensyarah Universiti: DS

so aku skang under DH la. dah masuk mengajar ni baru tau yang selain PnP (Pengajaran & Pembelajaran), kitorang ade gak tugas2 sampingan. yang kadang2 aku jadi blur, mane nak prepare utk mengajarnya, nak pahamkan topik satu hal gak. ni akan datang aku dapat 3 subjek.1 tu bole la kate aku da paham. open source, tu pon dah tuka silibus baru skang. Al maklumlah, IT kan pantas berkembang n perlu relevan sukatan dengan pasaran semasa. ya betul, aku tak nafikan yang ini.

somehow, its true. hehe -google

tugas sampingan. name je tugas sampingan. tapi.. dot dot..noktah disini.

belum campur hal nak collect lab assignment, quiz, assignment. time bagi assignment memang best la rase. tapi time student dah pass up tu. arghh bertimbun nak menanda. haha padan muka aku. kalo rajin aku bawak balik umah la. kalo tak mmg mark kat ofis la. ade dulu aku spend weekend lepak ofis kot, nak menghabiskan keje. dulu maybe baru lagi so tak reti nak bahagi masa dgn efisien. haha. poyo la gua.

click photo to enlarge. -source

ok, aku rasa entri ni dah macam sesi meluah perasaan pulak la kan. takdela, just nak share2 gitu experience gua sepanjang jadi pengajar ni. tadehal ar nak bahasa gua kau aku. aku manusia gak kot. janji time opis hour gua behave n depan mak mentua orang tua wa respek. orang muda plak kite suspek. ahh melalut.

2. ok, second plak, ape yang aku perasan, most of us or senang cite aku sendiri la, tak berapa nak hadam hal-hal sejarah negara kite. dari zaman hang tuah sampai la ke pemerintahan Datuk Seri Najib skang. Serasa cam bebal nye la aku ni pasal sejarah. ok memang tak dinafikan yang aku tau gak ar sikit2 (ceh cover). tapi banyak lagi yang aku tak tau senarnye.

walaupun kat umah subscribe ni, sumpah tak best. haha.

Kalo korang igt lagi kata2 ni: Sesiapa yang tak mengingat sejarah, merekalah yang akan mengulangi nya. erm lebeh kurang la. kalo salah tolong tunjukkan.

his-story: people explain to us bout the story. -source

3. Most of nama penceramah tu pendek2 je weh. contoh: Rusli b. Idris. konon je name ni aku combine je la sesape. tapi memang itu je pesen2 sume penceramah kitorang. aku leh buat 2 andaian:

a) Name dorang cam old school, standard la mungkin orang zaman dulu memang pendek2 je tak macam name orang sekarang.
b) Aku andaikan orang name pendek ni memang bijak2 belaka n pandai convincing people and very the superb during public speaking.

Serius cakap la weh. ko igt yg bagi talk sepanjang induksi ni cikai2 je ke? Jawatan PTD la, Pengarah Kolej Komuniti la, TPA(Timbalan Pengarah Akademik) la..which is jawatan bawah Pengarah Politeknik. Ade lagi lain, bakal sambung phd, dll. Hebat kan? Subhanallah..

lagipun name pendek senang nak sebut time nikah. ahem :p

erm, tu je la nak share kali ni. Doakan aku pon hebat2 cam dorang ni. Memang dari skang aku dah kena ade target nak buat ape dalam hidup ni. takkan selamanya ditakuk lama kan. orang lain boleh berjaya, boleh buat buku, research, dll. aku ingat nak wat labsheet la. amacam ha? hehe..

p/s: congrats for those yang join standard chartered kl running pagi tadi!! gua hanya mampu menanti berita je la dari cni. hehes..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...