Sunday, June 19, 2011

biarkanlah..


Salam to all.

So apecer? baik? tabaik?

So tadi aku baru usai masak setelah 2mggu tak usik dapor as last week aku kat umah emon. Tadi aku masak ikan goreng n daging masak merah. So macam biase aku nak stori mori. paling senang kot aku penah buat. hehe

Bahan2 cambiase: minyak, bawang putih, bawang merah, bawang besar, halia, daging, cili giling, sos tiram, kicap, garam secukup rasa, sos cili.

Cara2:

1. rebus daging. kalo nak bagi efek taruk pewarna merah sikit so time potong tu lawa la. tapi disebabkan aku buat daging sambal so macam tak payah pon takpe sebenarnya.

2. buh minyak, tumis bawang merah n bawang putih n halia yang dah ditumbuk tadi sampai naik bau (suke gile bau die.hehe)

3. bubuh cili giling. biar sampai betul2 masak. aku dulu awal2 masak selalu kena komen ngn ayah sebab cili aku cam tak garing katanya. bole bikin perut sakit kot. hee..

4. cara nak tau da garing? da itam kot. keh2. pandai2 la kan..

5. dah tu bubuh sos tiram, sos cili, kicap dalam tu, kuantiti agak2 la ikut selera tekak masing2. (aku tadi tlupa nak bubuh kicap. haish)

6. dah tu, masokkan je daging tadi. time rebus aku potong besar2. dah nak gaul ngn sambal ni aku hiris kecik2 la. potong ikut urat? tak ikut urat? ahh hentam je. masok perut kang xde rupa da kot pastu. haha

7. pastu bawang besar tadi korang potong melintang. bukan menegak. so hasilnya dapat bawang yang besar2 la. tanye la mak korang camne nak potong bawang so that masakan jadi manis, mesti mak ajar nnti camne :)

8. n jangan lupe gak bubuh garam so that ade rase la masakan korang. selamat mencuba! :)

photo? takde plak. hehe..




dan juga, heppy father's day to my dad, ade entry lepas aku dah cerita bout him.. :)

dan juga semalam aku g Amcorp Mall sebab exam NCLP dalam tu. dah setel exam aku merayau2 jap la ngn member2, g Book Excess, argghh geram gile tgk price murah2 kot. pastu aku grab 3 buku:

1. Guinness World Record 2011 (harga asal: RM99 jadi RM25)
2. The Lovely Bones (asal: RM35, jadi RM17.90)
3. Glory of Path..harga? rahsia2..heheee

geram kan??? tengok la ade mase nanti pas gaji aku nak g situ lagi. tapi buku2 yg currently nga bace pon tak abes lagi. haha. tamak2 :P

n btw, esok aku bakal ke JB pulak, kursus Induksi. tak prepare pape lagi ni. k, gotta go :)

ops, jom layan video comel ni. layan cite papadom tadi ade plak lagu ni:


p/s: hb to u :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...