Tuesday, June 21, 2011

phishing..!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

erm, malas plak nak blogging bile takde orang komen (hhahahahahaha) bodo gile reason lame aku ni. aku tipu jek. ngeh2 (lah sangat)

ok, harini ade LDK (Latihan dalam Kumpulan) dari pagi sampai malam. dan sangat2 best ok dikendalikan oleh En. Hj. Ahmad bin Saidi. Nice one lah memang heppy n tak kering gusi diwatnye ngan lawak spontan beliau. ok takde la nak kate kitorang terbahak2 je sepanjang LDK, tp memang undeniably fun! ^_^

*ok, tukar posisi menaip jap. lenguh bahu meniarap neh. duduk bersila lagi terbaik :)

ade LDK, pastu cambiase la wat Nama Kumpulan, visi, misi, motto, logo sume. Aku ade la tulis2 as dorang kate sape tulisan lawa. n semestinya tulisan aku tak lawa langsong! tapi aku taktau la nape kalo dalam LDK memane orang soh aku yang tulis. so tadi aku volunteer je la malas nak buang masa. but kalo lukis2 memang salah orang bagi aku, n tadi time aku tulis block word kat Logo, dorang kate aku ni mesti jadi AJK Keceriaan time sekolah dulu. Hahahaharam la kan aku nak jadi tu. melambak lagi member2 lain lagi kreatip inovatip berbanding gua :p

dan juga sebelah malam ade teknik utk Public Speaking yang berkesan. ade antara petuanya selitkan ayat2 al-Quran, hadis, pepatah melayu, bidalan dan kata2 tokoh. Penceramah tu macam aim kat orang teknikal. Ade skali tu die tanye sape orang IT among us. Aku ngn member sebelah dari PUO kebetulan IT gak. kitorang da pakat2 senyap je (haha). tapi last2 terkena gak aku as penceramah tu point kat aku:

"Ok, awak yang dari tadi mengigil dalam kain macam khemah orang Arab tu boleh ke depan ceritakan contoh pengenalan dalam Public Speaking"

ok, aku actually pakai mafela time tu..ade ke kate khemah orang arab? hahaha.
pastu aku pon bebel la lebeh kurang. naseb bek dapat komen kate bagus. tabahek skeptikal orang teknikal tak reti cakap kat depan taw taw. i tak ske :p (ok, memang aku tak reti cakap depan orang ramai, i mean tak lancar mane tapi lame2 boleh kot, insyaAllah)

n juga, da la setel da hal2 induksi. ni aku nak share bab Phishing yang bodo gile bangang la buat memana individu yang buat ni. memang jahat gile wa cakap sama lu. korang yang berhati setan ni memang jahat gile amek kesempatan kat kelalaian & kenaifan sesetengah manusia. ape ingat berkat ke ngan duit haram yang korang dapat tu? duit haram, pegi beli makan, pastu masok dalam badan, dah jadi darah daging. kalau tak sempat taubat n dosa2 tu tak diampunkan, siaplah memang neraka jawabnya (wallahualam..aku geram sangat tahap mendidih dah ni)

ape itu phishing?

Based on Wikipedia, Phishing means:
Phishing is a way of attempting to acquire sensitive information such as usernames, passwords and credit card details by masquerading as a trustworthy entity in an electronic communication.

Masquerade plak jangan pikir Masquerade party plak. lempang kang. masquerade means berlakon la. macam bertopengkan. bodo kan sape yg buat web phishing ni? n lagi kesian for those yang terperangkap dalam jerangkap yg bagi aku bukan samar lagi. nape aku cakap camtu? ok, aku kobar2 nak tulih pasal ni sebab aku dapat emel tipu ni dalam spam tadi. nak tengok? meh usha sikit:


-to enlarge, click on the image-


and here aku crop sikit n focus kat bahagian bawah kiri,
which is the link appear as i point my cursor towards that stupid fake blue-colored link:

https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login

memang caharam. ok meh aku explain sikit. kalo pengguna m2u maybe aku takya cite sangat. tapi generally, this is how transaction works when u use m2u internet banking la:

1. masokkan username, password

2. and even sekarang ni dah ade kene select dulu pic ape nak appear time korang login. contohnya time setting aritu gambar katak. so suppose korang login tu ade gambar katak kat login page tu. another good job utk kite realize how our login page is.

3. dah tu korang wat la pape korang nak. bayar bil api? air? ptptn? topap prepaid? (eh apesal cam sume tu aku biase buat je? haha).

4. ok, time nak confirm payment tu user kene click link. Link ni utk ASK FOR TAC code. TAC stand for:

*ok, aku google jap. demi korang (poyo sikit)

ok, TAC means: Transaction Authorisation Code. nak tau lagi lanjut, apa ya lanjutnya? leh click sepanjang link sini. haha. malas aku nak taip trenslet melayu plak. sila baca link tu ye kawan2, jangan malas. babab nanti.

so basically TAC tu berfungsi:Maybank akan hantar 6 digit ke handphone kite, then kita masokkan 6 digit tadi ke dalam ruangan TAC yang diarahkan. kalo nak tau, kalo korang leh masok web phishing tadi, memang akan ade website yang SEBIJIK GILE BABUN ngan website M2U ok sayang2 sekalian. so basically orang yang tak perasan akan masokkan TAC code tadi. ok, kat cni si penjenayah durjana phishing tu dengan bahagianya tengah access akaun M2U korang dengan menggunakan username & password yang korang dah masokkan ke dalam website tipu yang dorang reka sebiji cam interface m2u tadi. dan dengan bahagianya dorang transfer duit korang ke akaun dorang. dan lagi senang sebab dah dapat TAC code yg korang masokkan tadi. TAHNIAH!!! korang dah berjaya menjadi pemberi sedekah tak semena2. Baik hati la u *mata pandang atas tangan ke dada*

so, paham kan? kan? tak paham bole tanye. sms or call pon boleh. tadahalll =)

thank you. kalo aku salah sila tegur ye. saya open je pape cadangan kome. maceh.

p/s: aku tau details sal phishing tu dari instructor ENSA aku haritu. Thanx Joel for sharing ur precious experience with us. ok dah, aku nak tido esok 6.30 ade senaman pagi. arghh malas.

3 comments:

diLa said...

aku bengap sgt ke cmne. aku nmpak link die yg bagaimana-nak.com. yg tu ke ko ckp?
eh kdg2 aku rase blog ko skang mcm tutorial IT ok! hahaha

hepi kursusing. *bukan kurusing :p

Ain bintu Amir said...

hahahaah. aku yg silap typing weh. makashihhhh. tp mls plak nak edit. keh2 :p

tp tu la, link kat emel tulis: www.maybank2u tp bile cursor bawak ctu kua link bagaimana-nak plak.

bodo en sape wat mende tu. ak sian kalo tkene kat orang yg naif n yg xalert yg tu phishing mail. huhu

eh yeke? hehe..sekadar bkongsi pape yg aku tau.heee

maceehhh. kurus mmg tak la weh. mkn 6x sehari. haha

diLa said...

owh mknenye aku memg betol2 follow ko punye tutorial lah kn smpai leh detect ape ko ckp. tade la aku bace memvavi bute. hahaha.

weyh ko pesal keji sgt mkn smpai 6x sehari. aku mkn 2x sehari je kot. org len mkn ubat pon 3x sehari. hahaha. ok merapu sgt, bye! :p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...