Wednesday, August 3, 2011

random thoughts.


salam & selamat berpuasa buat semua muslimin & muslimat sekalian..

walaupun berpuasa, still kite kene go on life macam biasa. yang bekerja sibuk dengan tugasan harian, yang belajar, sibuk dengan study ataupun siapkan assignment macam ape yg lecturer korang nak.

aku cam banyak gak keje nak buat sekarang. nak merungut? lupekan je la. semua kat ofis pon dapat beban yang sama. mebi aku lebih kat cni, mebi aku kurang kat part ni. n mebi others lebeh or kurang kat mane2 part lain. tapi overall memang semua pon merasa mende yang sama.

aku dah lelah, penat. sape yang mengajar poli je tau ape yang kitorang hadapi. tapi paling heppy bagi aku bile kitorang opismet cite hal luar dari keje. kalo P&p aku heppy lagi sebab nak memaham 1 topik tu buat aku semangat gile nak bace buku2 waima tebal mane pon, nak buat notes, surf tenet cari bahan mengajar.

tapi once diberi tugas lain, i was like, demotivated sikit. ye, aku akan nampak aku beruntung kalo dibandingkan dengan certain kawan dari jabatan lain yang lagi banyak kerja dari aku. serius aku tabik kat dorang. muke hepy, balik umah lek je layan korea tapi bile cite sal keje, ternyata tugasan dorang lagi banyak dari aku.

so? langkah terbaik: takyah nak merungut lelebeh kate keje aku banyak GILE BABI ke hape ke. buat jelah, tak paham tanye pada yang paham. ataupun hanya merungut or luahkan perasaan pada member seopis yang memahami situasi kau je (aku la dalam konteks ni).

tu je la nak kate. so korang kat luar sane sile la adapt ni dalam life masing2. tapi aku? serius aku ok kalo nak buka cite pape. aku on je. tapi kalo aku nguap tu paham2 la. haha.

& seriously ade certain2 hal dalam life ni, aku dah mula nampak kepentingan act mature on something once it happen. ape dia? banyak sangat contoh yang korang leh nampak dalam hidup korang sendiri pon. lagi2 dengan terjadinya 1 big event dalam hidup aku which is kehilangan antara orang yang paling saya sayang dalam hidup: my mum. aku takde nak mintak simpati or wutsoever tapi seriously once this particular things happened, u really have to adapt yourself;

-jangan keje nak merungut je, orang bosan.
-perangai jangan nak mengada2 je, takde sape kuasa nak layan ko. or kalo ade pon better ngn member sejenis. aku bersyukur sebab dari dulu till skrg aku memang dikelilingi member yang paham dengan perangai aku. i love to act sometimes like a kid, skrg adek dah besar, so i got them la utk melepaskan tension in a better way i guess :)
-jadi matang, hal2 kecik tolak tepi.
-jangan cepat nak terasa, sebab kadang2 people tak perasan how they behave until buat kite touching, n somemore hal ni tak dapat dielakkan oleh kaum perempuan time PMS. hormone-thingy, ape aku bole buat? kawal je la..huhu

banyak lagi kot tapi tu la aku nak highlight buat mase sekarang. kadang2 aku pikir pasal hal keje, leh stuck gak ah. tapi bile pikir yang mende ni takkan kite bawak time mati, melainkan amalan2 je, aku jadi berpada2 la.


kematian mak aku tempohari memang bagi titik tolak gak la kat aku. once seorang manusia tu pergi, seriusly semua dia akan tinggalkan. harta? baju2? barang2 kemas yang korang dok peraga tu? kasut2 berjenama yang korang dok tayang time raya tu? jam rolex? duit banyak kat ASB tu? semua tu tak berguna lagi. hanyalah amalan & paling penting time nak pergi tu diiringi zikir agar mudah time mati..time mak pergi, aku nampak kepentingan zikir, sekadar berkongsi yang mak aku memang tak mcam anak2 die ni, die memang kemana2 dengan rantai zikir die tu. so time nazak tu, baru aku nampak ape impaknye dengan mbiasakan berzikir semasa hayat. mudah2an mak tenang & Allah permudahkan urusannya di alam barzakh. yang ni aku takde nak cite panjang2 sebab hal alam ghaib memang aku taktau dah, hanya doa yang mampu aku kirimkan.

ni apehal lak dari hal keje leh masok terpesong hal mati lak? tapi takpela, yang baik dijadikan iktibar, yang buruk dijadikan sempadan. ade pape salah leh share, nnti aku betulkan.

n skang aku nga undergo kursus Research Methodology kat Quality Hotel Shah Alam. memang P&P kene tangguh 1 week, soalan kene gubal 2 set, jumaat ni hantar. sesak dado ha tapi redah je la buat.

p/s: aku penah bace: sabar terhadap sesuatu tu memang perlu tapi bersabar pada benda yang tak perlu hanya membuatkan kite makin BODOH. wallahualam~

7 comments:

diLa said...

eh entry org da matang! :)
haha..gud atlis ko realized da kn? sume mnde memg perlukan masa tuk adapt. and tuk part perlu sabar tu, aku setuju sgt haa..kalo rase tak berbaloi. ca alip but jek weyh.

untuk part arwah mak ko. aku pn da penah merasa hilang abg..yg terbaik utk mereka, doa kite ni kan. until then, tkcre lalink!:)

wah mcm entry aku plak :p

Ain bintu Amir said...

hahahha :p
nak kate matang tu tak la, tp just realised the big picture of this life. aku serius slalu tensen pasal keje. tepu otak, time weekend la nak release sket tension ngn wat xtvt beriadah :)

hahaha part sabar tu, aku general je dalam entry tu tapi leh gak relate tang tu. hahaks. malas nk pk dila. terserahlah kat Allah camane. yg penting time ko jgn lupe hajak aku. hahaks :p :p

yup, sama2 kite sedekah Al Fatihah pada yg dah mendahului kite bertemu dgn Pencipta kita, Allah s.w.t ..

ko pon take care kak La! thanx so much for always supporting me whenever i'm ups & downs..huhu :)

Ndea Anuar said...

Betul kate kakLa, entry ni sangat berbunyi matang.. haha

ain, setuju dgn ko... aku pon, salu tensyen pk pasal blajar, pasal kerja (walaupun belum start keje tp sangat3 cuak nak start keje thn depan LOL) dan yg sewaktu dengannye... huhuhu tp lupe, mnde yg lebih penting aku xde risau plak. iaitu pasal persediaan utk kehidupan kite di 'sana'. so overall skrg, menda2 yg aku risaukan makin bertambah la hhahaha

diLa said...

owh thun dpan eh ndea?
gudluck! nanti aku sakit jek carik doc comel ni la :)

Ain bintu Amir said...

ndea:
hahahahah. weh blushing ler gini. kes2 :P

huhuhu diam tak diam, taun dpn insyaAllah ko bakal bergelar doktor en. tu pasal ak ske pggil ko doc means mendoakan tau :D

yup, mmg bertambah2 risau kan bile pikir2 blk, cukup ke amalan kite ni bile nak bertemu dgnNya..

terigt ayah aku cite time doc sahkan die hidap kanser, mak aku ckp:
"Doc, saya tak risau sgt pasal penyakit ni. tapi saya takut mati, cukup ke amalan saya ni.."

huhuhu insaf T-T

dila:
btul weh, sile jumpe ini doc. dah la chomel, caring plak tu :D

خديجة خليلة said...

Zikrullah. Terima kasih Ain kerana mengingatkan. :)

Ain bintu Amir said...

dijah:

yup, byk2 igt padaNya..kadang2 jiwa rasa kosong, bile fikir2 balik mungkin sbb lalai mengingatiNya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...