Sunday, December 11, 2011

main masak-masak: sambal ayam


Salam to all. Amacam cuti? ade besh? ade tak besh? tak kesah la janji cuti ye dok. dari membebel dok kata nyampah keje, bek cuti dan tak kesah la if cuti tu tak wat pape pon. kate cuti. kannn?? :P

so aku dah blur ni, sangat molek la nak share resipi ngan uols. i masak simple2 je. takde la mcm chef wan ke, chef riz ke. sempoi sudah.

eh jap, sape da tengok Ombak Rindu? apesal mcm banyak review kate cite tu tak seswaiii je nak ditengok? n untung gak sape tengok on 1st day sebab takde tapis (hasil pembacaan kat review blog manetah). haha. malas la nk layan tu. tunggu Sherlock Holmes la. nak tgk action movie pon cara gak en?

ok, so tadi aku masak ayam sambal. sepatutnya nak wat ayam masak kicap. tah cane leh jadi sambal. hentam sajala labu.

gamba? KIV jap. laptop adik aku ni apehal tah Bluetooth probs. malas nk cari solution :P

aku banyak tiru dari resipi mat Gebu je senarnye. meh aku story ape yg aku wat:

eh jap2, dalam entri tu mat gebu buat ayam masak kicap. tapi aku nye jadi ayam sambal je. so don't be confused ok. hehe.

Bahan2:

ayam (potong kecik2)
1 biji bawang besar, hiris bulat (tujuan nak bagi manis)
7 biji cili padi (kalo nak lagi pedas, tambah lagi 10 biji)
5 biji bawang putih (nak ketuk bole, tapi aku suke tumbuk kot)
1 inci halia (nak hiris bole, tapi aku suke tumbuk gak. haha)
cili blend (dalam 3 sudu besar)
1 batang kayu manis
sebab takde daun bawang and ade daun sup, aku rembat je daun sup.

Cara-cara:

1. Cuci ayam. aku taktau korang cuci camne. tapi kalo aku, pas da buang lemak sume tu, basuh bersih2, then gaul ngn garam & tepung gandum. tujuan: nak hilangkan bau hanyir.

2. kalo ikut resipi mat gebu, die soh cucuk ayam tu ngn garfu, lumur ngn sikit garam & serbuk kunyit, perap dalam 20minit. tapi apesal aku nye jadi masin sangat? hahaha.

3. jangan lupe goreng ayam tu tapi jangan garing sgt. just nak make sure ayam tu masak. ade member aku dari bidang masak. katenye ayam kalo tak masak betul bole buat sakit perot sebab ade bakteria mcm kat taik tu. euww~ so masak la betul2 ek uols. ikan takpe makan mentah. tapi aku tak sanggop la. hehe.

4. Dah setel part ayam, jom go on to part main menu plak. So kene la blend cili. renyah tapi nak yang terbaik, buat sendiri la en.

5. So, cambiase panaskan minyak dalam kuali, tumis kayu manis.

6. Tumis bawang putih+halia+ bwg merah sikit (ni aku tambah sendiri).

7. pastu tumis cili blend tadi sampai garing. tak garing nanti sakit perut tau.

8. pastu tah macammane aku bole tergatal tangan g taruk serbuk lada hitam tumis skali. blasah.

9. dah garing kaw2, aku g tambah pulak sos tiram. agak2 bole taruk kite balun je ek. hehe

10. dah tu, tambah ayam yg da digoreng tadi.

11. tambah bawang besar yg dah dihiris bulat tu & cili padi gak. agak2 tawar leh tambah garam / kicap. ikut sukati.

12. ade inovasi sikit, tambah daun bawang seelok2nya kot. tapi kt umh ni ade daun sup je. hah, ape lagi. hiris halus2 then taburrrrr~ hehes.


siap!!! mudah kan?? :D

p/s: memasak mampu menghilangkan tension. khennnnnn? =]

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...