Thursday, January 7, 2010

hiccups. "hik. hik" (sound efek)


Kalo tersedu korang biase buat pe?

kalo aku:

1. Tarik napas dalam2. pastu tahan ar sebrape lame yang boleh (kalo muke biru aku tak tanggung.hihi) pastu lepas ar. then tgk ape result?

2. Minum air kosong arh. bukan minum dari gelas kosong erh. hee.

Rasional nye kene tahan napas tu sebab tersedu berpunca dari :

"Apabila anda menarik nafas, diafragma tertarik ke bawah untuk membantu menarik udara masuk ke dalam paru-paru. Apabila anda menghembuskan nafas, diafragma menolak udara keluar daripada paru-paru.

Tetapi, ada ketikanya diafragma menjadi terganggu dan apabila ini berlaku, ia membuat pergerakan menarik ke bawah dalam keadaan yang tersentap. Akibatnya, anda menelan udara ke dalam kerongkong secara mengejut. Apabila udara yang berebut-rebut masuk itu melanggar kotak korda suara anda, maka terhasillah bunyi hik, hik."


so, itu la rasional nye.. ^_^

selain ituh, ade gak soalan sengal dr member2 len menanyekan petua spt:

1. Camne nak kentut jadi wangi?

2. Camne petua nak tahan kentut?

3. Petua perot kempis?

haha. blasa nak? :P

8 comments:

fn said...

nak kentut wangi: spray perfume kat bontot setiap kali pas mandi

tahan kentut: stapler je lubang bontot

perut kempis: tahan napas dalam2. hahahah

she-G said...

1. try telan minyak wangi...jadi kot
(adik terminum minyak atar mase kecik..die punya sedawa...alemakkk)

2. tahan???weh jangan..bracun tu..biarkan keracunan tu merebak..bukan kita sorang jer teracun...hahaha

3. kempis??hmm...sblm mandi berdiri tegak dgn tgn due2 lunjur ke atas cam nak gapai benda kaki rapat..lepas tu pusing ke kanan (tnpa pusing badan) sejauh anda mampu tahan napas dan tahan kedudukan tu...ulang untukbelah kira...amalkan insya ALLAH
(ini siyes punya petua...menjadi)

*tat y mase blum branak dulu perut pgg ai kempis..bon bon jer besar..hehehe..upssss!!!!

noin said...

Lina:
stapler? ouch! dats hurts! hahaha =D

she-G:
eh, btol ke petua utk perot kempis wat cenggituh? bole amalkan neh!!! huhuuu ^___^ thanx she-G!! =)

diLa said...

hahaha..aku nk folow aa petua gtu..;p

luna_e said...

nice info...xtau pn rasional sedu mcm tu...xpenah terfikir pulak, thanks..

noin said...

dila:
amalkan sume weh! hihihih =)

luna:
yupsie, b4 dis pnh dgr pasal reason tsedu tuh. tp xreti nk tulih dlm proper sentence. then gugel, found de complete one, then jot cni =)

she-G said...

sowi lambat reply...betul...petua tu ma y turunkan kat sy..dulu mase blum ade anak(time study) dan la wat sbb leh mandi lelama.skrg mane dapat nyer..kan ade sora budak kecik nangis sayup2...hahaha..
p/s : sila cuba dan komen...sbb lau buat betul2 mmg jadik

p/s2 :adik bradik seme pgg kecik alhamdulillah berhasil..bon2 jer besar..hak hak...sabar jela...

noin said...

huish. ini namenye petua turun temurun. insyaAllah kite akan amalkan pasni. hehe. asek tlupe je la. nnti after 1month kite tgk ape hasil ek. hihi. thnx 4 sharing ! ^___^

pssst, kalo ade petua2 len pon bole bgtau gk =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...